Na nedavni mednarodni konferenci v Ljubljani so raziskovalci predstavili preliminarne izsledke nacionalne raziskave o medvrstniškem nasilju, ki so pokazali, da se je z nasiljem vsaj enkrat srečal vsak četrti osnovnošolec. Raziskava, ki je bila izvedena v okviru projekta Z znanjem nad nasilje, je vključila 1652 učencev iz sedmega in devetega razreda. Zbiranje podatkov se je zaključilo marca, razkrili pa so, da je vsak šesti učenec nasilnež, vsak tretji pa opazovalec.
Konferenca je izpostavila, da se tedensko z nasiljem srečuje 19 odstotkov učencev, 16 odstotkov učencev je nasilnih, medtem ko je 32 odstotkov opazovalcev. Najpogostejša oblika nasilja je verbalno nasilje, ki ga doživi kar 72 odstotkov žrtev, medtem ko je spletno nasilje najmanj razširjeno, z 21 odstotki. Zanimivo je, da polovica žrtev priznava, da tudi sami nastopajo kot nasilneži, kar nakazuje na kompleksnost problematike.
Prostori nasilja in vzrok za skrb
Največ nasilja se dogaja na hodnikih in v avlah šol, sledijo učilnice, kar kaže na to, da se nasilje pogosto dogaja med odmori. Raziskovalci so zaskrbljeni nad dejstvom, da veliko mladih težko loči med igro in nasiljem, ter da spletnega nasilja več ne zaznavajo kot problematičnega. Socialna pedagoginja Brina Greif opozarja na težave pri prepoznavanju meja med konfliktom in nasiljem ter se sprašuje, kdaj naj odrasli posežejo v konflikte in kdaj ne.
Projekt Z znanjem nad nasilje
Projekt se osredotoča na povečanje občutljivosti za medvrstniško nasilje in gradnjo empatije med učenci. V prihodnjem letu bodo pripravljeni preventivni programi, ki bodo vključevali delavnice in dejavnosti, namenjene zmanjšanju nasilja. Program bo izveden v sodelovanju s petimi slovenskimi in tremi hrvaškimi osnovnimi šolami, preverili pa bodo tudi njegovo učinkovitost.
Pomembnost sodelovanja med deležniki
Milena Mihelič, predsednica Združenja ravnateljev, poudarja, da je za zmanjšanje nasilja nujno sodelovanje vseh deležnikov, vključno s starši, učitelji in širšo skupnostjo. Profesorica Veronika Tašner dodaja, da je odprava nasilja prioriteta celotne družbe, pri čemer mladi iščejo zgled pri odraslih. Aljaž Sedej iz Judo zveze Slovenije poudarja vlogo športa pri spodbujanju discipline in sodelovanja, kar se prenese tudi v šolski prostor.
Projekt Z znanjem nad nasilje si prizadeva za sistemski pristop k preprečevanju medvrstniškega nasilja, pri čemer je ključno sodelovanje vseh deležnikov. Čeprav projekt ne more popolnoma odpraviti nasilja, je cilj zmanjšanje njegovega obsega in ozaveščanje mladih o pomenu empatije in sodelovanja.